Na novinarski konferenci projekta Učilnica za življenje, ki je potekala 19. septembra 2024 v Škocjanskem zatoku (Center za obiskovalce), so članice projektnega konzorcija iz Sončnega griča, Maja Vrčon, vodja izobraževanja, Manja Vrenko, projektna vodja, in Pedagoške fakultete Univerze na Primorskem, raziskovalki in mentorici dr. Nataša Dolenc Orbanić in dr. Nastja Cotič, predstavile izobraževalni projekt Učilnica za življenje, ki je bil leta 2022 izbran (izmed 194 prijavljenih projektov s celotne Evrope) za večletno financiranje s strani Evropske pobude za podnebje – EUKI, ki deluje pod okriljem nemškega Zveznega ministrstva za okolje, varstvo narave in jedrsko varnost (BMU).
Učilnica za življenje je projekt širšega javnega interesa, saj bo posredno dosegel generacije mladih, ki se bodo soočale s posledicami podnebnih sprememb.
Projekt se ukvarja in raziskuje učinkovito učenje za trajnost, akcijo in sodelovalne pristope k učenju ter sistemsko spremembo politike izobraževanja in usposabljanja v Sloveniji in EU. Projekt Učilnica za življenje je poseben in inovativen zato, ker v javni šolski sistem prenaša znanja ekovasi, tranzicijskih gibanj, okoljskih nevladnih organizacij in skupnostnih iniciativ. V okviru projektnih aktivnosti pa bo letos, drugo leto zapored, organizirana tudi Mednarodna konferenca o ekosocialnem izobraževanju, ki bo potekala 26. in 27. septembra 2024.
Prvi dan bo konferenca gostila dva mednarodno priznana strokovnjaka. Dr. Daniel Christian Wahl in Dr. Mirela Sertić Perić bosta predavala o bioregionalni regeneraciji kot orodje in pot do podnebne pravičnosti ter o raziskovanju izobraževanja za trajnostni razvoj. Poleg njiju bodo prvi dan del programa tudi učiteljice, ki bodo v delu programa, ki se imenuje “Darila”, delile svoje znanje, projekte in izkušnje s področja izobraževanja za trajnost in podnebje.
Drugi dan konference, ki bo potekal v živo na Pedagoški fakulteti UP, se bosta pridružila dva slovenska strokovnjaka, izr. prof. dr. Tomaž Grušovnik in Dejan Meh Savić, doktor filozofije in okoljevarstvenik. Konferenca bo vključevala tudi okroglo mizo, ki bo naslovila temo “vključevanje trajnosti in podnebne pismenosti v izobraževalni sistem”. Med gosti okrogle mize bo tudi Aleš Ojsteršek, Vodja sektorja za razvoj izobraževanja, Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje. Poleg predavanj in okrogle mize pa bo konferenca gostila tudi šest delavnic na temo “Vzgoje in izobraževanje za podnebno pravičnost”, ki jih bodo vodili domači strokovnjaki.
Namen novinarske konference je bil predstaviti projekt in rezultate projekta Učilnica za življenje. Z nami je bila tudi vodja izobraževalnih dejavnosti v Škocjanskem zatoku biologinja Bojana Lipej, ki je predstavila delavnico, ki bo potekala v okviru druge Mednarodne konference o ekosocialnem izobraževanju.
IZJAVE IN INTERVJUJI:
- Nataša Dolenc o okoljski pismenosti
- Nastja Cotič o poučevanju trajnosti
- Maja Vrčon, premislimo kako poučevati trajnosti
- Manja Vrenko, učenje skozi izkušnjo
Nataša Dolenc Orbanič, raziskovalka in mentorica (UP PEF)
“Pedagoška fakulteta Univerze na Primorskem se je priključila k temu projektu z namenom spodbujanja razvoja ekosocialnih in zelenih kompetenc pri študentih pedagoških smeri in pri učiteljih, saj je v času, ko se soočamo s številnimi okoljskimi izzivi, kot so podnebne spremembe, izguba biotske raznovrstnosti in onesnaževanje, ključno, da se izobraževanje usmeri v razvoj tovrstnih kompetenc. Ekosocialno izobraževanje ni le vprašanje prenosa znanja o okolju; gre za celostni pristop, ki povezuje ekološke, socialne in ekonomske vidike. Namen tega izobraževanja je opolnomočiti posameznike, da postanejo aktivni in odgovorni državljani, sposobni sprejemati odločitve, ki vplivajo na naše okolje in družbo.
Sodelovanje z društvom Sončni grič, ki so izkušeni facilitatorji participatornih tehnik in okoljskih tematik, je prineslo številne prednosti, predvsem v pridobivanju širšega spektra pristopov poučevanja okoljskih vsebin, saj ima učitelj s svojim zgledom in znanjem na razvijanje okoljske pismenosti pri mladih generacijah velik vpliv. V prvi vrsti je zato ključno kakovostno izobraževanje bodočih učiteljev in pomembno je, da so koncepti ekosocialne vzgoje prisotni v učnih načrtih na vseh ravneh izobraževanja.
S projektom želimo doprinesti k večji okoljski ozaveščenosti učiteljev, ki bodo vzgajali in opolnomočili generacije proaktivnih posameznikov, ki bodo imeli celostno razumevanje o podnebju in trajnosti ter empatijo do svojega družbenega in naravnega okolja.
V okviru projekta se je skupaj z izkušenimi učitelji razvilo učne scenarije za poučevanje ekosocialnih tematik na razredni stopnji osnovne šole, ki jih bomo preverili v praksi in bodo služili kot učni poligon za študente Pedagoške fakultete. Učni scenariji zajemajo različne aktivnosti, ki temeljijo na izkustvenem učenju in projektnem delu, saj bomo le skozi aktivno vlogo učenca pri pouku lahko učinkovito dosegli cilje ekosocialnega izobraževanja.”
Manja Vrenko, projektna vodja (Sončni grič)
“Rdeča nit konference je Izobraževanje in vzgoja za podnebno pravičnost. To je že druga konferenca ki jo organiziramo v okviru projekta Učilnica za življenje. Cilj je predstaviti inovativne učne pristope, ki aktivno vključujejo učence/dijake v učni proces, ki je zasnovan na spodbujanju radovednosti in raziskovanju. Z okroglo mizo pa želimo vzpostaviti dialog med učitelji in tistimi, ki načrtujejo učne programe. Lansko leto nam je to dobro uspelo.
Konferenca traja dva dni. Prvi dan poteka spletno in je namenjena tudi mednarodni publiki. Letos imamo dva govorca iz tujine:
Daniel Christian Wahl, ki vnaša sistemsko mišljenje v učni proces. Je predavatelj, mentor in avtor več knjig na temo trajnosti in celostnega pristopa k aktualnim družbenim vprašanjem.
Mirela Sertić Perić izredna profesorica na fakulteti za naravoslovje Univerze v Zagrebu. Sicer biologonja po stroki posveča posebno pozornost usposabljanju učiteljev biologije in izobraževanju za trajnostni razvoj. Prav o praktičnih pristopih Izobraževanja za Trajnostni razvoj bo predavala v četrtek 26.9.
Po glavnih govorcih so na programu t.i. Darila Učitelji učitljem, kjer bodo v virtualnih sobah vzporedno potekale izmenjave dobrih praks, ki jih učitelji že izvajajo v razredih.
Drugi dan bo konferenca potekala v živo. Glavna govorca sta izredni profesor na pedagoški fakulteti primorske univerze Dr. Tomaž Grušovnik. Predstavil bo Filozofijo za otroke in kako ta pomaga razvijati okoljsko etiko.
Dejan Meh Savić filozof in okoljevarstvenik pa bo nagovoril temo okoljske krize in dolga, ki ga ima starejša generacija do tistih, ki se rojevajo v svet poln okoljskih in družbenih izzivov, ki so posledica neodgovornega ravnanja ljudi.
Predavanjem sledi okrogla miza, po pavzi za kosilo pa bo potekalo 6 vzporednih delavnic, ki nagovarjajo različne teme povezane z izobraževanjem in vzgojo za podnebno pravičnost.”